پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228246
مضرات باد کولر
تاریخ انتشار : 1396/03/29 18:08:55
نمایش : 1707
بسياري از کارمنداني که زير باد کولر کار مي‌کنند، بعد از آنکه محل کارشان را ترک مي‌کنند اغلب احساس خستگي بيش از حد، سردرد و ضعف عمومي مي‌کنندکه اين علائم، بعد از ترک ساختمان و درهواي آزاد از بين مي‌رود.اين علائم را«سندرم ساختمان بيمار»مي گويندکه باد کولر علت اصلي اين سندرم عنوان مي‌شود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، استفاده از باد کولربا اينکه گرما را دور مي‌کند و احساس طراوت و سر حال شدن به فرد مي‌دهد، اما پشت اين مزاياي گول‌زننده باد کولر، عواقب منفي پنهان شده است.

دستگاه‌هاي تهويه مطبوع براي آن دسته از افرادي که آسم و آلرژي دارند، مناسب نيست، زيرا ورود گردوغبار از طريق سيستم فيلتر براي مبتلايان به آلرژي رنج‌آور است. سيستم تهويه مطبوع با خشک کردن رطوبت و جريان هواي خنک از گردش هواي گرم در فضاي داخلي جلوگيري مي‌کند، از اين رو اجازه نمي‌دهد گرماي بيش از حد روزهاي بهار و تابستان را تحمل کنيم، اما با اين حال کولرها مشکلاتي هم دارند.

مضرات باد کولر

بر اساس آخرين تحقيقات انجام شده روي افراد بالاي ۶۰ سال، استفاده از باد کولردر هواي گرم نقش خاصي در کاهش دماي دروني بدن آنها ايفا نمي کند. نکته جالب توجه اين است که در اين گروه سني هر ده دقيقه نشستن مقابل باد کولر موجب افزايش دماي دروني بدن آنها مي شود. به همين خاطر حتي اگر اين افراد هشت ساعت در طول روز را در معرض باد کولر باشند باز هم احساس گرما مي کنند.

اگرچه کولرها يک راه حل خوب براي فرار از گرماي طاقت فرساي تابستان هستند؛ ولي بنا بر آخرين يافته هاي به دست آمده، بهترين گزينه براي سالمندان دوري کردن از اين وسيله است. در واقع، نشستن مقابل باد کولر در هواي بسيار گرم هيچ کمکي به خنک شدن سالمندان نمي کند و حتي در مواردي موجب افت سيستم ايمني بدن و افزايش دماي بدن آنها مي شود.

باد کولر و سردرد

بسياري از کارمنداني که زير باد کولر کار مي‌کنند، بعد از آنکه محل کارشان را ترک مي‌کنند اغلب احساس خستگي بيش از حد، سردرد و ضعف عمومي مي‌کنندکه اين علائم، بعد از ترک ساختمان و درهواي آزاد از بين مي‌رود.اين علائم را«سندرم ساختمان بيمار»مي گويندکه باد کولر علت اصلي اين سندرم عنوان مي‌شود.

در تحقيقي که سال ۲۰۰۴ در مجله بين‌المللي اپيدميولوژي منتشر شده است، محققان ادعا مي‌کنند افرادي که در ساختمان‌هاي اداري با سيستم تهويه مطبوع مرکزي فعاليت مي‌کنند، نسبت به کساني که در محل کارشان سيستم تهويه مطبوع مرکزي وجود ندارد، بيشتر احساس بيماري مي‌کنند.

اين محققان توصيه مي‌کنند براي جلوگيري از سندرم ساختمان بيمار، لازم است کارمندان هر چند ساعت يک بار داخل محوطه ساختمان را ترک کنند و با تنفس در هواي آزاد، دماي درجه حرارت بدنشان را متعادل نگه دارند.

کولر آبي

باد کولر و پادرد

به‌طور کلي، زماني که فرد براي مدت طولاني در معرض بادهاي سرد قرار بگيرد، ممکن است دچار اسپاسم‌ يا گرفتگي عضلاني شود، يا دردهاي مفصلي و استخواني او تشديد شوند. اين مشکل براي افرادي که مبتلا به  بيماري‌هاي روماتيسمي هستند يا براي کساني که به علت تجربه شکستگي‌هايي در دست و پايشان، عمل جراحي شده‌اند و پلاتين در بدن آنها کار گذاشته است، بيشتر و شديدتر اتفاق مي‌افتد.

معمولا هرچه رطوبت باد سرد بيشتر باشد، مشکلات مفصلي، استخواني و گرفتگي‌هاي عضلاني هم بيشتر مي‌شوند. به همين دليل هم افراد سالمند يا کساني که مشکلات روماتيسمي دارند، زماني که در معرض باد کولر آبي قرار مي‌گيرند، بيشتر از زماني که در معرض باد پنکه يا حتي در مواردي کولرهاي گازي قرار گرفته‌اند، احساس درد و ناراحتي در عضلات و استخوان‌هاي خود مي‌کنند.

ساده‌ترين و مطمئن‌ترين راه رهايي از دردهاي استخواني، مفصلي وگرفتگي‌هاي عضلاني در فصل تابستان، اين است که دريچه‌هاي کولر يا پنکه را به‌صورتي تنظيم کنيد که در عين خنک شدن فضاي داخل منزل يا ماشين، باد سرد مستقيم به عضلات و اندام‌هاي بدنتان دميده نشود. هرچه سرما و رطوبت باد کولر بيشتر به بدن برسد، دردها و گرفتگي‌هاي استخوان‌ها و اندام‌ها هم بيشتر خواهد شد.

کولر گازي

خشکي پوست و باد کولر

افرادي که زمان بيشتري را در هواي سرد و خشک به سر مي‌برند، پوستشان اغلب زبر و خشک مي‌شود، چراکه هواي خشک و سرد منجر به از دست دادن رطوبت پوست مي‌شود. اين ويژگي کولر، حتي روي خشکي و شکنندگي موها نيز تأثير منفي مي‌گذارد. براي جلوگيري از اين عارضه پوستي، استفاده از کرم هاي مرطوب‌کننده را فراموش نکنيد.

مضرات روشن بودن کولر در هنگام خواب

اگر شما در مقابل کولر آبي دچار آبريزش از چشم و بيني و سرخي چشم مي‌شويد يعني يا به باد سرد و مرطوب آلرژي داريد يا به عوامل حساسيت زايي که با روشن شدن کولر آبي در هوا پخش مي‌شود، حساسيت داريد. اين مسئله راهي ندارد جز اينکه هرگز جلوي باد کولر نخوابيد و کولر خود را تميز نگه داريد و پوشال‌هاي آن را به موقع تعويض کنيد.

يکي از موضوعات مهمي که در تابستان به آن بايد توجه ويژه داشت، نخواباندن نوزادان و شيرخواران زير باد کولر مستقيم است. افت دماي بدن در نوزادان مي‌تواند بسيار خطرناک باشد.  نوزاد را بايد دور از باد کولر مستقيم و در اتاقي که دماي آن بين ۲۴ تا ۲۶۶ درجه سانتي گراد تنظيم شده خواباند.

باد کولر و خشکي چشم

ميزان شيوع خشکي چشم در شهرهايي که دچار بحران آلودگي هوا مي باشند بسيار چشم گير است، لذا تدابير مراقبتي و درماني در عموم شهرونداني که به نوعي در معرض مواجهه با اين معضل شايع مي باشند، ضرورت دارد.

شايد دوست داشته باشيد

سندروم خشکي چشم مشکل نيمي از جمعيت رده هاي سني گوناگون است.خارش ،قرمزي،التهاب مزمن سطح چشم و جراحي ليزيک از بارزترين علائم خشکي چشم به شمار مي رودکه گاهي به تاري ديد منجرمي شود. افزايش سن و کار مداوم با رايانه و تبلت به ترتيب در سالمندان وکودکان باعث مشکلات چشمي مي شودکه قرار گرفتن درمعرض هواي آلوده به شدت آن مي افزايد.قرارگرفتن درمعرض باد کولر     مستقيم در خودرو و ماشين سلامت چشم ها را تحت تاثير قرار مي دهد و به مرور زمان باعث خشکي چشم ها مي شود.

کولر ماشين

باد کولر و سرماخوردگي

اگرچه سرما به تنهايي نمي‌تواند سرماخوردگي ايجاد کند، اما تغيير دما مي‌تواند زمينه را براي ايجاد عفونت فراهم کند. به همين خاطر بهتر است براي پيشگيري ازسرماخوردگي، زماني که از محيط گرم بيرون وارد خانه مي‌شويم، بلافاصله کولر را روشن نکنيم و يا حداقل در معرضباد باد کولر         مستقيم قرار نگيريم و  از اين‌قبيل تغيير دماهاي ناگهاني پرهيز کنيم.

کولر

اهميت تميز بودن پوشال کولر

هنگامي که کولر کاملا تميز نشود و پوشال آن هر سال عوض نشود، يک محل مناسب براي رشد باکتري‌ها و قارچ‌ها ايجاد مي‌شود. باکتري‌ها و قارچ‌ها در مجاري سيستم کولر به دام افتاده و هنگامي که جريان هواي سرد از داخل آن عبور مي‌کند، اين ميکروارگانيزم‌ها در هوا پراکنده شده و بيماري‌هاي تنفسي از جمله ذات‌الريه عفوني، يعني بيماري لژيون ناشي از باکتري «لژيونلا پنوموفيلا» بروز مي‌کند. براي پيشگيري از ابتلا به اين بيماري‌هاي عفوني لازم است سيستم تهويه مطبوع را به طور منظم تميز کنيد و فيلتر آن را هر چند ماه يک بار تغيير دهيد.

از آنجا که پوشال، شرايط بروز بيماري‌ را فراهم مي‌کند، بهتر است هر سال پوشال‌ها تعويض شوند و در چند روز ابتدايي استفاده از کولر، در و پنجره‌ها باز گذاشته شوند.  پوشال ها و دريچه هاي ورود هواي کولر در طول چند ماهي که از آن استفاده نشده، به شدت پر از گرد و خاک و ذرات معلق موجود در هوا شده و زماني که شما کولر را راه مي اندازيد، تمام اين گردوغبار را به درون منزل تان هدايت مي کنيد.به همين دليل توصيه مي شود پوشال هاي کولر ساليانه تعويض و دريچه هاي کولر هم تا حد امکان از وجود گردوغبار هوا پاک کنيد.

سرويس کولر

سرويس کولر يکي از مهمترين کارهايي است که در طول تابستان بايد انحام دهيد از اين رو نياز به راهنمايي براي اينکار داريد.

در اولين گام بايد با استفاده از يک فرچه سيمي کف کولر که آب آن بايد در اوايل پاييز تخليه شده باشد کاملا سابيده شود. همچنين از فرچه براي از بين بردن تمامي زنگارهاي درون کولر استفاده کنيد دور موتور يا روي پره داخلي نيز محل هايي است که حتما بايد تميز شوند.

پس از، از بين بردن زنگار ها بايد به سراغ روغن کاري برويد. منافظ اصلي مانند محل اتصال هاي پره مياني و ميله هاي کناري را کاملا آغشته به روغن کنيد برو روي اين ميله ها در هر سمت يک حفره وجود دارد که درون ان ها بايد با روغن پر شود.

لوله هاي اتصال آب از منبع به شيار هاي بالاي پوشال را کاملا بار کرده و درون آن ها را بشوييد اين شلنگ ها معمولا بعد از مدتي رسوب مي کنند و آب به خوبي به پوشال ها نمي رسد پس شما هم زود خنک نمي شويد.

اگر پوشال هاي شما دوسال است که کار مي کند بهتر است آن ها را تعويض کنيد. براي تعويض ابتدا يک چفت پوشال مخصوص کولر خود خريداري کنيد و سپس با يک پيچ گوشتي ساده نيز مي توانيد آن ها را عوض کنيد.

اگر تسمه بيش دو سال است که کار مي کند بهتر است آن را نيز تعويض کنيد. پاره شدن تسمه را خيلي مهم تر از خراب بودن پوشال هاست. براي نرم تر کار کردن کولر کمي صابون به تسمه ان بزنيد.

پس از تمام شدن کار تميز کردن سر ريز اب کولر که در کف آن است محکم بسته و سپس درون آن را پر از آب کنيد. بهتر است شلنگ اتصال اب به درون کولر را نيز با نوار تفلون کاملا بپوشانيد همچنين در نظر داشته باشيد سرويس کولر به طور ساده روغن کاري هر هفته نياز است.

سرويس کولر

توصيه هاي سلامتي در رابطه با کولرهاي آبي

بهتر است پوشال‌ها هر سال تعويض شوند، اما اگر به هر دليلي نتوانستيد پوشال‌هاي کولر را تعويض کنيد، بهترين راه براي خلاص شدن از باکتري‌هاي رشد کرده در پوشال‌ها اين است که محلولي شامل ۱۰ درصد پرکلرين و ۹۰ درصد آب درست کنيد و در کف کولر بريزيد. سپس پمپ آب را روشن کنيد تا پوشال‌ها حسابي با محلول کلرين وآب خيس بخورند. بعد از چند دقيقه پمپ آب را خاموش کنيد و آب کولر را تخليه کرده، آب تميز در کفي کولر بريزيد و دو مرتبه پمپ آب را روشن کنيد تا پوشال‌ها تميز شوند.بهتر است براي پيشگيري از ورود گردوغبارهاي آلرژي زا به درون منزل هنگام راه اندازي کولر، دريچه هاي کولر را يک به يک باز کنيد و قبل از باز کردن آنها هم يک دستمال کاملا مرطوب را (در حالي که ماسک مناسبي روي دهان و بيني تان گذاشته ايد) جلوي دهانه خروجي هواي کولر بگيريد تا گردوغبار به جاي ورود به منزل، به آن دستمال مرطوب بچسبند و وارد فضا نشوند.

يکي از راه هاي پيشگيري از ورود گردوغبار بيش از اندازه در طول پاييز و زمستان به درون دريچه هاي کولر اين است که يک کاور ضخيم مثلا از جنس برزنت، براي کولر تهيه کنيد و در طول فصل هايي که از اين وسيله استفاده نمي کنيد، کاور را روي آن بکشيد.

نبض ما

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html